TAG EN TUR MED TUKTUK I THAILAND

Selvom det kan være halsbrækkende, og trafikken i østen ikke er ufarlig, så er tuktuk en let og ofte billig måde at komme rundt i Thailand på. Især på de korte smutture uden bagage.

Inden jeg kom til Thailand første gang forbandt jeg ordet ‘tuktuk’ med de her smukke trehjulede knallerter med plads til tre-fire passagerer under et halvtag bagi. Jeg blev en smule skuffet, for thaierne bruger ordet noget mere frit end som så. De bruger det om stort set alle former for motoriseret persontransport, der ikke er busser, taxaer eller scootere. Sådan lidt groft sagt.

 

Så hvad er en tuktuk så?

Edward foran en tuktuk i Patong, 2009.

På Phuket dækker ordet oftest over en micro-lastbil, hvor man sidder omme på ladet. Nogle af dem er udsmykket med neon-lys, pyntelister og lædersæder, mens andre er mere spartanske. På Phuket kan tuktuk også dække over en ganske almindelig bil, der kører passagerer, eller måske en minibus. Andre steder har jeg set japanske pick-up trucks med pressing og træ-paneler (de hedder egentligt Songthaews, men overfor turister kaldes de også tuktuk), ja, selv scootere med sidevogne har jeg set brugt som tuktukker.

 

 

Hvordan får man fat på en?

Det er for det meste let at praje en tuktuk, så længe man opholder sig nær turistområderne. De er konstant på udkig efter kunder, og mange steder er de konstante tilråd ‘Tuktuk, Mister?’ en fast del af byens lydbillede. Tuktukkerne har deres holdepladser, rundt omkring i turistområderne. De fungerer som taxi-holdepladser herhjemme, hvilket altså vil sige, at man tager den forreste. Også selvom nummer to i rækken er meget flottere. Man kan selvfølgelig også praje en ledig tuktuk, der kører forbi på gaden. Er der ingen passagerer i tuktukken, så er den sikkert ledig — og ofte vil chaufføren dytte og tilbyde dig en tur, allerede inden du har nået at tænke tanken selv.

 

Hvad med prisen?

Bangkoks kaotiske trafik kan være en nervepirrende oplevelse i en tuktuk.

Det er vigtigt at aftale prisen, inden man sætter sig ind i tuktukken. Det gør man ved at sige, hvor man skal hen. De fleste steder er der faste takster, så der er ikke meget at forhandle om. Alligevel undgås mange misforståelser ved at aftale prisen først. Man kan komme ud for, at de dyre luksus minibusser, der oftest kører lufthavnstransfer og den slags, snupper en tuktuk-tur, og så er det altså til samme pris som alle de andre tuktukker. 

Taksterne skifter fra sted til sted. Jo flere turister i området, jo dyrere, jo længere tur, jo dyrere. De skifter også over tid, som alle andre priser. Men der er af og til skifte med taksterne ved tuktuk-holdepladserne, og ellers så spørg chaufførerne. I Thailand er det okay at spørge om priserne eller forsøge at prutte om dem, og så alligevel sige nej tak. Bare smil og vær høflig.

 

Giver man drikkepenge i tuktukker?

Nej. Som udgangspunkt er prisen som aftalt. Men nogle gange får man måske lyst til at give lidt ekstra, hvis chaufføren har gjort noget ekstra, og så bliver de glade for det.

 

Sådan sidder man i tuktukker

Anne Marie i en af de mere fancy tuktukker, Kata Beach, 2015

Der er ikke sikkerhedsseler i tuktukker. Man sidder for det meste på bænke på et overdækket lad. Regner det meget, ruller chaufføren gerne presseningerne ned, hvis der er nogen, så man kan sidde i tørvejr. Det kan så betyde, at benzinosen samler sig deromme, og det kan i værste fald være farligt. Så sker det, banker man på førerhuset og beder chaufføren rulle op.

Sæderne i tuktukker kan være alt fra træbænke til sæder med lækkert betræk. De er gerne placeret i begge sider af ladet, og indgangen er så i vognens bagende, men det sker også at sæderne er placeret i ladets ender, og disse tuktukker har så indgang i siden.

Da der ikke er sikkerhedsseler, og trafikken er noget kaotisk i Thailand, og hårde opbremsninger kan finde sted, er det klogt, at placere de voksne tættest på førerhuset, så børnene ikke bliver mast, hvis der bremses hårdt op.

Det er også en god idé at holde fast i noget i tuktukkens sider og ens egne tasker. Og håbe på, det går godt, for man er ret udsat på sådan et lad, hvis det skulle gå galt.

 

Chaufførerne

Tuktukker findes i mange former og udgaver.

Man kan læse en del dårligt om chaufførerne rundt omkring på nettet. Visse steder tales der om tuktuk-mafiaen. Så der må altså være en del, der har haft dårlige oplevelser med dem. Min erfaring er nu, at de fleste er søde og rare mennesker. De fleste tuktuk-chauffører er mænd, men der er skam også kvinder. Unge som gamle. Langt de fleste af dem taler en smule engelsk.

Aftal prisen på forhånd. Betal det aftalte beløb, når I når frem. Så går det nok.

 

Findes de ‘rigtige’ tuktukker slet ikke mere?

Jo, det gør de. Det vrimler med dem i Bangkok. Og det er noget af en oplevelse at suse gennem trafikkaoset i Bangkok i en rigtig tuktuk. Uden for Bangkok har jeg kun set dem brugt som hotel-shuttles på luksushoteller.

Tuktuk på gaden i Bangkok, 2011

Hotellets shuttle uden for Phu Pha Resort, Aonang, 2011.

Brug hotellets shuttle i stedet

Holder man tuktukkernes kvalitet, de dårlige sæder, den manglende aircon og den tvivlsomme sikkerhed på ladet op mod prisen, så er det faktisk ikke voldsomt billigt at køre med tuktuk. Jeg har læst, at i Bangkok skulle taxaerne være billigere, om det er sandt ved jeg ikke, for i Bangkok har jeg ikke kørt med taxa. Her foretrækker jeg SkyTrain.

 

Ude på landet og i turistområderne kan det være svært at finde en taxa med taxa-meter, så her må man mere eller mindre tage, hvad der er. Nogle steder kan der være busser eller tog. Nogle steder findes der tohjulede scooter-taxier, hvor man så bare sidder bagpå, og de skal være meget billige.

Men intet er billigere end at tage hotellets shuttle, og mange hoteller i turistområderne har en ofte gratis shuttle, der gerne fragter hotelgæsterne til centrum, stranden eller andre steder i nærheden. Det er forskelligt fra hotel til hotel, hvordan det fungerer, og hvilken type køretøj det er. Nogle steder er der en køreplan for, hvornår shuttlen kører hvorhen, og hvornår man kan blive samlet op igen på hjemvejen. Andre steder kører de en, når man beder om det. Lidt drikkepenge har det med at hjælpe dem til at gøre det sidste.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.